Saturday, December 24, 2011

Perubahan

Assalamualaikum..
Salam ukhwah..salam integrasi..salam perpaduan.. (eh, bukan sama ka semua tu? hehe)

La tahzan..perkataan yang aku selalu katakan dengan kawan2. Assobru minal iman..ayat lazim yang aku ucapkan pada orang2 sekelilingku. Setiap kali mereka berdepan dengan masalah dan meminta bantuanku mahupun pandanganku, itulah sahaja yang aku mampu berikan. Sedikit nasihat dan dorongan. Terlalu sedikit bantuan yang aku berikan. Maka, jangan dipandang tinggi diri ini. Jangan terlalu berharap kesempurnaan daripada insan ini. Aku hanya ingin menjadi sebaik2 umat..iaitu mereka yang memberi manfaat kepada orang lain. Mungkin hanya kecil tapi sekurang2nya aku berusaha dan insyaAllah DIA Maha Mengetahui.

Aku bersyukur kerana Allah memberi aku kelebihan dalam bersosial (bukan so-sial yang 'tu'..nauzubillahiminzalik). Aku mampu memjalin ikatan persahabatan..membina jambatan ukhwah dengan mudah. Tidak kira lelaki atau perempuan. Tapi..ada dugaannya. Aku juga tidak dapat lari daripada salah sangka. Aku juga tidak mampu lari daripada mengguris hati orang2 di sekelilingku. Aku juga tidak mampu sentiasa berlaku adil pada semua orang. As a normal person, yes..I'm not perfect..not at all. Walau sedaya upaya aku menjaga hadku dengan lelaki, tetap ada mata yang melihatku dengan pandangan kurang senang. Tapi percayalah, aku sedar batas pergaulan dalam agama. Aku tidak selemah itu..insyaAllah.

Aku juga insan biasa yang punya kekurangan. Sedang berusaha memperbaiki diri. Mungkin ada yang terasa dengan perubahanku. Ketahuilah, aku tidak pernah berubah. Aku cuma kembali kepada diriku yang dahulu. Bukan kerana sesiapa..semata2 kerana Allah. Inilah diriku yang kamu belum kenali. Syukur kepadaNya kerana 'mengejutkan' aku semula. Mungkin inilah culture shock bagiku. Oleh itu aku ingin mencari jalan yang pernah aku ambil. Mencari hidayah yang mungkin telah hilang akibat lekanya aku dengan dunia. Ahh..rindunya aku dengan kasihNYA. Aku yakin, pintu rahmat Allah itu sentiasa terbuka.

But trust me, dear friends. I will never change. I'm still ur friend. Eventhough I'm no longer spending my time with u for hours like usually..do not talking too much to u..not even sending u lots of messages in a day like before..I'm still the one who will smile to u everytime I see u..the one who is gonna miss u if u're not around..the one who will do anything for the sake of our friendship. I might be away from u but I will never forget u. Sorry if I ever did harsh to u..or talked bad to u. I didn't mean it..it just my khilaf as an ordinary person. Dear friends, please do not leave me. It seems like I'm the one who leaves u guys..I'm sorry for letting u feel like that. I'm sorry for neglecting u recently. And I'm sorry because I forgot to be fair in everything. But dear, I did this on propose. I wanna improve myself first before bring u along in this tarbiyyah. I thought that I should be a better person before I help others to be good. Maybe that is my biggest mistake this time. I should drag u in from the very beginning. Sorry friends.. :(

Hmm..mungkin ini ujian Allah untuk aku. La tahzan Siti Asdiah..Assobru minal iman. Bukan mudah mencari syurga Allah. Dan menjadi dirimu tidaklah bermaksud kau lebih daripada mereka. Mungkin mereka itu lebih tinggi ilmu akhiratnya..lebih luas pengetahuan agamanya..lebih utuh benteng imannya. Ya Allah tuhan yang membolak-balikkan hati..tetapkanlah hati kami pada jalanMU. Janganlah KAU matikan hati kami setelah KAU berikan hidayah. Sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Berkuasa.

p/s : aku tetap diriku yang asal..seorang insan yang sedang berusaha untuk memperbaiki diri. jika kembali kepada diri asal ini kalian anggap satu perubahan, maka aku terima..aku mungkin telah berubah. namun, aku tidak akan pernah memutuskan persahabatan walau pandangan kita, cara kita sudah ada bezanya.aku akan tetap menyayangi insan2 sekelilingku seadanya dan mengharap agar mereka juga mencintaiku seikhlasnya.
aku berubah semata2 kerana Allah..tapi mungkin benar, dorongan dari khalifah Allah itu juga menjadi asbabnya.

2 comments:

  1. ALLAH bersamamu ukhty...assobarul minal iman.. :)

    ReplyDelete
  2. Yup. itu sudah pasti. hasbunallahu wanikmal wakil.

    ReplyDelete