Thursday, July 11, 2013

Untuk Anda yang Bergelar Wanita (eh, lelaki pun disarankan baca!)

Assalamualaikum. So, hari pertama puasa berjaya di lalui dengan tenang. Untuk suri rumah macam aku, well..perjuangan menentang godaan katil berjaya ditangguhkan hingga jam2 yang terakhir. At least waktu pagi tu memang waktu aktif pusing2 satu rumah buat kerja yang simple2. Basically, di rumah ni x ada la banyak sangat kena buat pun. So, masih banyak masa yang buat aku habiskan dengan berfikir mahu buat apa next. Oleh sebab tv pun kurang lazat, fb pun kurang sedap, maka aku pun mengambil jalan susur keluar yang lain. Which at the end of the day pun leads me to update entri2 baru dalam blog ni. :)

mungkin menyElam lagi mudah daripada menyUlam! (-_-")
Setiap kali pulang, misi berbakti pada keluarga tu akan dipegang. Tapi, menjelang umur 22 ni nampaknya misi lain pun sudah menunjukkan wajah. Misi menjadi wanita. Aku tahu aku memang berjantina tu tapi ni maksud yang lebih dalam..if you get what I mean. :p Ok, other than kemas2, cuci2, perbaiki teknik & variasikan masak2 (sebelum ni more to campak2 yang penting ada rasa..hak3!)..aku ada juga try belajar menyulam secara pro macam dalam gambar tu. Perghhhhhhh!!!! Hampir meraung juga la mahu belajar benda tu. Dalam hati berdoa, minta kecekalan & kemahiran menyulam mama ada dalam gene aku. (-_-") Tu belum minta diturunkan ilmu menjahit baju raya yang pelbagai fesyen tu..mungkin 3 tahun setengah pengajian pun belum mampu untuk kuasai. *fikir 150 juta kali* Well, sulaman tu masih di peringkat awal suku pun belum siap, so nantikan la sama ada aku berjaya atau x. Agak2 dalam 2 3 bulan lagi siap la..hehehehe.

Btw..tajuk tu actually merujuk pada buku2 yang aku sedang baca ni. Mahu jadi wanita bukan sekadar perlu tahu ilmu jadi lawa, ilmu suri rumah tapi yang basic need punya iaitu ilmu jadi manusia itu sendiri amnya & ilmu jadi wanita khasnya. What I'm trying to say here ialah ilmu agama. Ilmu fiqh terutamanya fiqh Mar'ah. Ilmu ni sebenarnya dikategorikan fardhu ain yang mana wajib ke atas kita untuk mempelajarinya. So, here are some books yang mungkin boleh kamu pertimbangkan untuk beli or at least baca.

better beli yang mushaf Uthmani bab yang ni
ada beza skit tajwidnya. btw, chantek kan tafsir ni!

pinjam dari auntie..sampai sekarang x
pulangkan..erk~

digalakkan untuk menjadi rujukan. isinya
 macam kitab yang pernah ditalaqi & diusrahkan.

banyak merangkumi tentang hukum mengenai
wanita berdasarkan Quran

pasal pilih pasangan pun ada! (^_^)b

Tu ja yang aku rajin mahu upload..hehe. Btw, to guys out there..fiqh Mar'ah pun penting untuk kamu ambil tahu as you guys adalah seorang abang, adik, husband-to-be, father-to-be & etc etc. Respect & sayang lelaki yang concern tentang wanita. ;) Oklah..sampai sini saja. Gotta sleep bab bangun sahur itu perlu! hehehehe..daaaa! Salam rindu! :)


p/s : sama2 berusaha menjadi 'half of deen' yang terbaik..as it takes two to tango. bukan pada lisan semata, tapi pada setiap langkah.

No comments:

Post a Comment